Cederholm
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Cederholm

Ett forum för familjen Helge och Elly Cederholm


Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Levnadsteckning Helge Rangnar [sic] Ludwig Cederholm

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

Admin


Admin

Denna levnadsteckning är inte daterad, men måste vara före 1945 eftersom yngsta barnet Eskil Mamertus, född 10 maj 1945 inte är omnämnd.

Jag noterar att Helge nämner sina morföräldrar (morfader okänd) men inte sina farföräldrar. Stavningen på namnen varierar, "Rangnar" och inte "Ragnar", "Ellna" och inte "Elna".

Helge Rangnar Ludwig Cederholm
Födelseort: Köpinge, Köpinge socken, Kristianstads län.
Fader: Ernst Cederholm, Kamrer
Moder: Elna Cederholm, född Olsson
Morfader: okänt
Mormoder: Anna Nilsson, senare gift med skogvaktare Anders Persson, n:r 72 Wittskövle.
Elementarundervisning vid Kristianstads Högre Allmänna Läroverk under tiden höstterminen 1912 - vårterminen 1917.
Konfirmerades 1915.
Föräldrahemmet lämnades år 1929, dock hade jag anställning såsom kontorsbiträde hos min fader.
Examen: Realskoleexamen
Levnadsyrke: Kamrer, ende anställde hos Willands, Gärds och Albo Brandförsäkringsbolag. Anställd 1/7 1933.
Uppdrag: Ledamot av kommunalfullmäktige, skolstyrelse, brandstyrelse, Landsbygdens Ömsesidiga Återförsäkringsaktiebolag. Ordförande i styrelsen för Köpinge Erkända Lokalsjukkassa, Köpinge Begravningskassa.  Sekreterare och kassör i Köpinge, Åsums och Hovby Andelselektricitetsförening.
Gift den 14 december 1929 med Elly Siri Nilsson.
Hustruns föräldrar: Lantbrukaren Sven Nilsson, Björka, Gärds Köpinge, död 1927, och Augusta Nilsson.
Barn: Ellna Rigmor Augusta, född 30/8 1930, Ernst Martin, född 25/5 1932, Swen Helge, född 30/8 1933, Frits Uno, född 15/7 1935 och Ewa Maud Christina, född 12/3 1937.
Boningsort: n:r 44 Köpinge
Postadress: Box 29 Gärds Köpinge.


Levnadsteckning Helge Rangnar [sic] Ludwig Cederholm Levnad10

http://cederholm.swedishforum.net

Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet